Vorige week hebben we een korte introductie gegeven over Instagram; wat is het, hoe werkt het en wie zijn interessant om te volgen. Deze week gaan we wat meer in op de mogelijkheden om Instagram in te zetten vanuit het bedrijf.
Groei
Zoals vorige week al vermeld werd Instagram in 2012 overgenomen door Facebook. Op dat moment hadden ze zo’n 30 miljoen gebruikers, dat is nu al meer dan 200 miljoen! Nederland telt ruim 1,4 miljoen Instagram-gebruikers, waarvan 536.000 mensen het zelfs dagelijks gebruiken. Ook onder jongeren van 15-19 jaar is Instagram enorm populair, met 400.000 gebruikers, de volgende generatie medewerkers dus!
Nederlandse merken
Zijn er dan al veel Nederlandse bedrijven actief op Instagram? Nee, het wordt zeker nog niet massaal gebruikt en het is ook lang niet geschikt voor elke branche natuurlijk. We hebben enkele Nederlandse merken op een rijtje gezet ter indicatie:
- Scotch Official – 36.293 volgers
- G-Star RAW – 26.024
- KLM – 25.832 volgers
- Vogue NL – 18.429 volgers
- Red Wing Amsterdam – 18.197 volgers
- AFC Ajax – 17.580 volgers
- Donald Duck Weekblad – 16.073 volgers
- VT Wonen – 13.683 volgers
- 101 Woonideeën – 11.884 volgers
- Baskets Amsterdam – 11.607 volgers
- Linda Magazine – 11.278 volgers
- TW Steel – 10.550 volgers
- De Bijenkorf – 9.426 volgers
- 3FM – 8.412 volgers
- Heineken – 7.846 volgers
Een zeer divers rijtje zoals je ziet. Ook tv-programma’s zoals The Voice maken gebruik van Instagram en brengen het zelfs tot in het programma op tv met de “Red Room”. Dit geeft gebruikers de kans om met hun filmpje of foto zomaar live op tv te verschijnen.
Interessant voor bedrijven?
Is Instagram dan voornamelijk interessant als je handelt in fysieke producten en minder als je “handelt” in mensen? Nee, zeker niet! Ook uitzendbureau’s zouden Instagram in kunnen zetten. Omdat het voor banen zelf misschien wat lastig is zou je hierbij meer moeten denken aan: “Het leven van de uitzendmedewerkers.” Laat medewerkers die voor je bedrijf werken zien wat ze dagelijks doen. Hierdoor zou je leuke “stories” kunnen maken en deze ook gebruiken op de andere sociale kanalen. Instagram is namelijk uitermate geschikt om door te zetten naar bijvoorbeeld Facebook.
Leave a Comment